bp Henryk Piotr Kossowski
Włocławski Słownik Biograficzny, pod red. S. Kunikowski, tom 1, s. 73-75
h. Dołęga, (1828-1903), rektor Akademii Duchownej Warszawie, biskup sufragan (pomocniczy) płocki i kujawsko-kaliski (włocławski), tłumacz i wydawca.
Urodził się 21 I 1828 r. w Warszawie, jako syn Maurycego i Pelagii z d. Cieszewskiej. Pochodził ze znakomitego rodu szlacheckiego Kossowskich h. Dołęga, którego przedstawiciele zapisali się chlubnie w historii Polski. Jego dziadek Roch (ur. ok. 1737) był podskarbim wielkim koronnym. Ojciec, Maurycy Tadeusz (1795-1864), był wicereferendarzem w Radzie Stanu, ziemianinem i znanym przemysłowcem.
Henryk P. Kossowski od 1839 r. uczył się w gimnazjum we Wrocławiu, potem w Lesznie, gdzie w 1846 r uzyskał świadectwo dojrzałości. Następnie przygotowywał się do działalności ekonomicznej, studiując w latach 1847-1851 prawo w Berlinie. W 1852 r. zmienił jednak zamiary i wstąpił do Seminarium Duchownego w Kamieńcu Podolskim, a w roku następnym został wysłany do Akademii Duchownej w Petersburgu, gdzie w 1857 r. uzyskał stopień magistra teologii. W marcu tegoż roku został wyświęcony na kapłana.
Henryk P. Kossowski był człowiekiem wszechstronnie wykształconym, znającym kilka języków obcych: hebrajski, grecki, łaciński, niemiecki, rosyjski (tego jednak, jako języka zaborcy, starał się nie używać w rozmowach), francuski, włoski, angielski i hiszpański, a podobno i inne.
Z Włocławkiem biskup Kossowski związał się w ostatnim okresie swego życia, będąc tu przez 13 lat (1889-1903) biskupem sufraganem włocławskim i tutaj zamieszkując. Seminarium włocławskiemu przekazał swój znaczny księgozbiór.
Zanim przybył do Włocławka, ksiądz Kossowski był profesorem Seminarium Duchownego w Mińsku (1857-1859), gdzie m.in. uczył języka łacińskiego. Następnie został mianowany proboszczem w Dorpacie (1860-1863), gdzie założył szkółkę katolicką, ochronkę dla dzieci oraz zaczął budować kościół; spełniał też obowiązki kapelana tamtejszego uniwersytetu - wykładał naukę katolicką oraz głosił podniosłe, przepełnione gorącym uczuciem religijnym, cieszące się dużym zainteresowaniem kazania po polsku i po niemiecku (niektóre z nich zostały wydrukowane).
Z inicjatywy abp. Z.S. Felińskiego został w 1863 r. mianowany rektorem Akademii Duchownej w Warszawie. Przez studentów został przyjęty niezbyt życzliwie, gdyż posądzano go o ugodowość polityczną względem Rosji; stopniowo jednak zyskał zaufanie studentów i stał się bardzo popularny. Jako rektor kładł duży nacisk na formację religijną studentów, mniejszy natomiast na ich poziom naukowy. Doprowadził w 1865 r. do końca, zainicjowaną przez abp. Felińskiego, sprawę pozyskania nowego gmachu dla Akademii- był nim dawny klasztor karmelitański na Krakowskim Przedmieściu. Obok obowiązków rektorskich prowadził wykłady-najpierw z teologii pastoralnej, a potem także z egzegezy biblijnej Starego Testamentu.
Po kasacie Akademii Duchownej (1867) przez cztery lata pozostawał w Warszawie bez przydziału oficjalnej funkcji kościelnej. W tym czasie zajmował się pracą naukową oraz odbył podróż do Ziemi Świętej. Następnie, od 1871 r., przez 13 lat pełnił funkcję proboszcza parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie na Lesznie, przy kościele po zniesionym zakonie karmelitów trzewiczkowych.
24 III 1884 r. została ogłoszona nominacja (prekonizacja) H.P. Kossowskiego na biskupa tytularnego serreńskiego oraz sufragana płockiego. Sakrę biskupią przyjął w Petersburgu 13 VII 1884 r. Nadal jednak pozostał w Warszawie. Dopiero po śmierci biskupa płockiego Kaspra Borowskiego (15 I 1885), wybrany przez kapitułę na wikariusza kapitulnego (administratora diecezji), przeniósł się do Płocka i objął zarząd diecezji. Kierował nią przez niespełna pięć lat (1885-1889), starając się przede wszystkim o podniesienie poziomu moralnego diecezjan, prze- prowadzając m.in. bardzo gorliwie wizytacje pasterskie, do chwili wyznaczenia nowego biskupa płockiego - Michała Nowodworskiego. Po raz drugi został wybrany na wikariusza kapitulnego diecezji płockiej po śmierci w 1896 r. bp. Nowodworskiego, ale nie danym mu było objąć tego urzędu.
W końcu 1889 r. (30 XII) ksiądz Kossowski został mianowany sufraganem kujawsko-kaliskim. Do Włocławka przybył w maju 1890 r. Przypadła mu tu w udziale funkcja doradcy i zastępcy na czas nieobecności (dłuższych wyjazdów zagranicznych) sędziwego biskupa włocławskiego Aleksandra Bereśniewicza. Pozostawało mu sporo wolnego czasu, który wykorzystał na tłumaczenie znaczących dzieł obcych z zakresu teologii na język polski. Dopiero gdy bp Bereśniewicz bardzo podupadł na zdrowiu, zastępował go w czynnościach pasterskich, przede wszystkim w uciążliwych wizytacjach pasterskich. Od 1897 r. był też oficjałem włocławskim. Interesował się funkcjonowaniem Seminarium Duchownego i uczestniczył w sesjach księży profesorów. Był cenionym mówcą, wygłosił wiele okolicznościowych kazań, część z nich została ogłoszona drukiem, m.in.: przemówienia w czasie uroczystości poświęcenia - po przebudowie (regotyzacji) -katedry włocławskiej (30 XI 1893) oraz jej ponownej konsekracji (17 V 1896). Po złożeniu przez bp. Bereśniewicza rządów diecezją (15 III 1902), kapituła włocławska wybrała 18 III 1902 r. księdza Kossowskiego na administraora diecezji. Niedługo jednak pełnił ten urząd, ponieważ już 2 XII 1902 r. rządy w diecezji objął mianowany 9 VI 1902 r. biskupem włocławskim - Stanisław Zdzitowiecki, dawny jego wikariusz w warszawskiej parafii na Lesznie.
Biskup Kossowski zostawił po sobie znaczną spuściznę pisarską: przekłady, kazania i artykuły. Tłumaczenia około 20 dzieł religijnych z języków: niemieckiego, francuskiego, angielskiego i hiszpańskiego ogłosił drukiem bądź jako publikacje samoistne, bądź w czasopismach. Za szczególnie doniosły uważano przekład z hiszpańskiego Pism św. Teresy z Avili (t. 1-3, Warszawa 1898-1903), wielokrotnie wznawiany. Dokonał także częściowej rewizji polskiego tekstu Pisma Świętego, wprowadzając poprawki (pisowni i przestarzałych form) w tradycyjnym tekście Biblii w tłumaczeniu Jakuba Wujka (Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, t. 1-3, Warszawa 1893; wyd. 2, 1909). Kazania i mowy ogłaszał w osobnych wydaniach oraz w „Przeglądzie Katolickim" i w „Homiletyce". Był współzałożycielem i współredaktorem (od 1873), wraz z ks. Michałem Nowodworskim, Encyklopedii kościelnej, w której ponadto ogłosił około 240 artykułów-haseł z dziedziny teologii katolickiej (głównie z teologii dogmatycznej i ascetyki) oraz historii Kościoła, świadczących o znacznej erudycji autora.
Popierał zapoczątkowaną i rozwijającą się w Polsce od schyłku XIX w. reformę muzyki i śpiewu kościelnego.
Z natury dość chłodny w kontaktach z ludźmi, małomówny, ale przy tym wrażliwy i subtelny, ze względu na swą prawość, pobożność i gorliwość w wypełnianiu obowiązków, znajomość sztuki i działalność pisarską cieszył się ogólnym szacunkiem. W uznaniu jego zasług naukowo-literackich Uniwersytet Jagielloński nadał mu w 1900 r. tytuł doktora teologii honoris causa.
Zgromadził pokaźny księgozbiór (ok. 4 tys. wol.), uporządkowany i skatalogowany, jako warsztat przydatny do pracy naukowej, dydaktycznej i publicystycznej. Po śmierci biskupa Kossowskiego księgozbiór został w całości przekazany (wraz z szafami i regałami) Seminarium Duchownemu we Włocławku. Do 1934 r. stanowił on we włocławskiej bibliotece seminaryjnej księgozbiór wydzielony, ponieważ zawierał sporo najnowszej literatury teologicznej, w tym obcojęzycznej, i posiadał sporządzony inwentarz (tymczasem biblioteka seminaryjna pozostawała w znacznej części nieskatalogowana), przez cały ten czas stanowił podstawowy warsztat naukowy dla seminarium włocławskiego. Uległ w znacznej mierze rozproszeniu w czasie II wojny światowej (dotychczas zachowało się z niego ok. 1280 wol.).
Biskup H.P. Kossowski zmarł 2 V 1903 r. w Warszawie, a pochowany został w podziemiach katedry włocławskiej, w której na pierwszym filarze po lewej stronie od prezbiterium znajduje się poświęcone mu epitafium (ufundowane przez kapłanów włocławskich w 1905). Ma ponadto tablicę pamiątkową w warszawskim kościele na Lesznie, a także w niektórych kościołach diecezji włocławskiej, które konsekrował (np. w Liścu Wielkim).
Chodyński S., Biskupi sufragani włocławscy, Włocławek 1906, s. 82-84; Nassalski M., S.p. biskup Henryk Piotr Kossowski. (Wspomnienie pośmiertne), „,Homiletyka", 1903, t. 10, s. 385- 390; Nitecki P., Biskupi Kościoła w Polsce, Warszawa 1992, s. 109; Pleszczyński A., Dzieje Akademii Duchownej Rzymsko- -Katolickiej w Warszawie, Warszawa 1907, s. 80-93 (fot.), 108; Rulka K., Księgozbiór biskupa Henryka Kossowskiego, „ZN SHK- MiZH", 1998, nr 1, s. 41-62 (fot.); Szier-Kramarek B., Kossowski Henryk, [w:] EK, t. 9, kol. 964-965; Tadeusiewicz H., Kossowski Henryk Piotr, [w:] SPKP, Suplement, s. 103; Zaremba A., Świętej pamięci biskup Henryk Piotr Dołęga Kossowski, „Prz. Katol.", 1903, s. 359-362; Żmuda R., Kossowski Henryk Piotr, [w:] SPTK, t. 2, s. 365-369 (tamże bibliografia); Żywczyński M., Kossowski Henryk Piotr, [w:] PSB, t. 14, s. 314 (tamże bibliografia), s. 810.
Kazimierz Rulka